B.K.S. IYENGAR – ÉLET ÚJ MEGVILÁGÍTÁSBAN

http://filosz.hu/unnepi-konyvbemutato/

A könyvet és az eseményt is ajánlom!

Ízelítő a könyvből:

Amikor egy ászanát helyesen végzel, a test mozdulatai gördülékenyek, és könnyedség van a testben, szabadság van az elmében. Ha nehéznek, súlyosnak érzel egy ászanát, akkor valamit nem jól csinálsz. Arra kell törekedned, hogy az egész testre kiterjeszd a könnyűség érzését. Ezt úgy érheted el, hogy mentálisan kiterjeszted magad a tested középpontjából, vagyis gondolj nagyot, és cselekedj is nagyot! Ne azt gondold, hogy csupán felemeled a karod, hanem hogy fizikai értelemben kiterjeszted, és amikor mozdulatlanul tartod, újra gondold azt, hogy kiterjeszted az értelmedet, még távolabbra nyújtózva a testtől. Ne valamiféle kicsi, összenyomott, szenvedő dolognak képzeld magad, hanem kecsesnek és kiterjedőnek, bármennyire valószínűtlennek tűnjön is ez éppen.
az_elet_uj_borito6
K Ö N N Y E D S É G
Gondolkodj könnyedén, és érezz könnyedén!
Amikor elveszíted ezt a könnyűséget, a tested összehúzódik. Abban a pillanatban, hogy a test összehúzódik, az agy elnehezül, tompává válik, és nem látsz semmit. Az érzékelés kapui bezárulnak. Ilyenkor emeld fel a mellkas intelligenciáját, és nyisd meg az elméd! A mellkas szélei oszlopok: mindig szilárdan kell állniuk. A görnyedt testtartás olyan a testnek, mint a kábítószer. Amikor szüleink azt kérték, hogy húzzuk ki magunkat, ösztönösen tudták, hogy ha beesik a mellkasunk, akkor magát az Önvalót korlátozzuk. A lelked azért esik össze, mert az elméd összeesik. A gerinc feladata az, hogy éberen tartsa az elmét. Ehhez a megfelelő helyzetben kell tartania az agyat. A gerincnek sohasem szabad összegörnyednie, hanem az Önvalóba kell nyúlnia. Máskülönben elhalványul a benned lévő isteni fény.
Miközben nyújtózol egy ászanában, meg kell tartanod ezt a könnyűséget. Ezért mondom, hogy minden ászanában emelkedj fel, hogy leereszkedj, és ereszkedj le, hogy felemelkedj. Ha például el akarjuk érni a lábujjunkat, akkor először felfelé kell nyújtóznunk, hogy megnyissuk a test közepének forgáspontját, és utána tudunk leereszkedni. Ugyanígy először le kell ereszkednünk, hogy felemelkedjünk. Amint azt Leonardo da Vinci emberi arányokról készített­ híres rajza, a Vitruvius-tanulmány mutatja, arra törekszünk, hogy kitöltsünk egy kört, nem pedig egy madzagot próbálunk elszakítani, a két végét rángatva. A polaritás egyensúlyát keressük, nem pedig a dualitás szembenállását.
Amikor lágyság van a testben és könnyedség az elmében, akkor az ászana helyes. A keménység és a nehézség azt jelenti, hogy az ászana helytelen. Bárhol legyen is merevség, az agy túlzott reakciót ad, aminek hatására megrekedünk és csapdába esünk ezen a helyen, azaz nincs szabadság. A szív intelligenciájából, könnyedséggel, határozottsággal, ugyanakkor lágysággal végzett ászana azt jelenti, hogy teljes a nyújtás, teljes a kinyújtózás, teljes a kiterjedés. Az agyból végzett ászana elnehezíti az embert, a szívből végzett ászana pedig könnyűvé teszi.
Mikor legyen egy ászana lágy, és mikor merev? Mozgás közben az izmoknak olyanoknak kell lenniük, mint a virág szirmainak: nyitottnak és lágynak. Sohase légy merev a mozgásban; csak azután légy merev, miután elérted a testhelyzetet! Ahogy a földműves felszántja a földet, és fellazítja a talajt, úgy a jógi is megműveli az idegeit, hogy azok kihajtsanak, és jobb életet hozzanak. A jóga gyakorlása nem más, mint a gyomok eltávolítása a testből, hogy a kert szépen fejlődjön. Ha a talaj túl kemény, milyen élet sarjadhat belőle? Ha a test, illetve az elme túl merev, milyen életet élhet?
A merevséggel, ridegséggel ellentétben a feszültség nem jó vagy rossz. A megfelelő mértékben és a megfelelő pillanatban jelen kell lennie. Az élet: a feszültség mérlegelése vagy kiegyensúlyozása. Nincs semmi ezen a világon, aminek a jógik szerint teljesen feszültségmentesnek kellene lennie. Még a holttesteknek is megvan a maguk feszültsége. Meg kell találnunk a megfelelő mértékű feszültséget a testünkben. A túl sok feszültség agresszió. A sérüléseket az agresszió idézi elő, az erőszakos mozdulatok, nem pedig a jógázás. A túl kevés feszültség azonban gyengeség. Helyes feszültségnek kell lennie a testben. A helyes feszültség egészséges feszültség. Mindent életre kell keltened a testedben. Ne feledd: sohase légy merev a mozgásban! A kinyújtózás feszültség, de ez különbözik a merevségtől. A merevség törékennyé tesz, és elveszítjük miatta az egyensúlyunkat. Testünk és lényünk minden szintjén el kell érnünk az egyensúlyt.

IRATKOZZ FEL HÍRLEVELÜNKRE

FACEBOOK